Jag välkomnar alla som inte är likgiltiga till det tekniska, och inte bara, handarbete.
Jag vill uppmärksamma en variant av antennen för avlägsen mottagning av digital sändning. Naturligtvis finns det inget som är nytt i min produkt, men kanske är idén att kombinera en förstärkare med en antenn användbar för någon. Kharchenko-antennen attraherar främst för sin lätta att tillverka, god repeterbarhet, tillräckligt bredband, anständig förstärkning (anges upp till 9dB med en reflektor, men jag har fortfarande inget att mäta) med små dimensioner. Enligt min mening fungerar det bättre än den välkända "torktumlaren".
Så om orsakerna som ledde till önskan att skapa detta verk. I vår stad finns naturligtvis ett torn med vilket det första multiplexet av "nummer" sänds och lovar att inkludera det andra (i två år nu), men jag vill här och nu, som många. I grannstaden har det andra paketet länge tagits med, men det accepteras naturligtvis inte på inomhusantennen och på det externa utan en förstärkare heller. Jag hade en sådan antenn i trädgården, nyligen gav jag den till en granne i utbyte mot material, så det fanns en möjlighet att visa hur jag gör det.
Produktionen kräver inte mycket bristfälliga material, även om allt kommer billigare ut än fabriken, för att inte tala om superannonserade med löfte om att få 80 (?) Kanaler (det finns några, jag läste om denna bedrägeri).
material:
1. Längden på kabeln 4x16mm² - 1,5m.
2. Trådstycket SIP - 1,5-2m.
3. Aluminiumplåt 1-1,5 mm tjock. 60h200mm. (Jag klippte från en gammal panna)
4. Antennförstärkare från "torken".
5. Klämmor för att fästa antennen på masten.
6. Silikontätning
7. Och naturligtvis kabeln och kontakten.
8. En liten lödlåda.
9. M5-skruvar (försänkt huvud) med muttrar och brickor - 2st.
instrument:
1. Hacksaw
2. Sax för metall
3. Borr (jag använde manualen)
4. Borrar 1,5 och 5 mm.
5. Arkivera personlig eller platt fil.
Först och främst räknar vi vår antenn. Inte särskilt störande, jag tog data om frekvenserna av intresse för mig från. I min stad är det 602 MHz (37 kanal) det första paketet och 770 MHz (58 kanal) den utlovade sekunden. Jag är intresserad av uppgifterna från grannarna -546 MHz (30 kanaler) först och 498 MHz (24 kanal) sekunders multiplex, så jag ska göra en antenn på dem. De erhållna frekvenserna, eller snarare medelfrekvensen, ersattes i online-kalkylatorn från och fick de erforderliga storleken.
I nästa steg förbereder vi materialet - remsa kabeln
och SIP för bara tråd.
Vi extraherar ett stycke plåt aluminium från en gammal kastrull.
Från kabelkärnan 16mm² (ø5.1mm) använder vi tängerna för att böja de "åtta" antennerna.
Vi gör överlappningen mellan G8-korsningen och slipar halva diametern med en fil.
Anslutningspunkter borras ø1,5 mm för nitar.
Vi nitar till korsningen av kabelremsorna av aluminium med en bredd av 7 mm, en längd på 50 (med en marginal).
Vi böjer remsorna så att förstärkaren kan anslutas till dem med skruvar.
I remsorna borrar vi hål ø5mm för skruvarna som säkrar förstärkaren, grovt sett på plats, med själva förstärkaren som en mall, med ett avstånd på 10 mm (eller vad som beräknas) mellan plattorna. Försänk hål till en diameter på 7 mm (diameter på försänkbart skruvhuvud).
Nästa steg skulle jag kalla ett hån mot förstärkaren.
Förstärkaren i denna design är inte en lyx, utan ett sätt att trycka en svag signal genom kabeln, i vilken den skulle dämpas i den första mätaren, till mottagaren.
Eftersom han inte passade in i kopplingsboxen när det gäller mått, och det var nödvändigt att sätta in den, var hans kanter och standardkabelfästningen helt enkelt barbarisk - metall sax - skuren till önskad storlek, och ett hål borrades i mitten av brädet för den självgängande skruven. Förstärkarens vitala organ påverkades inte under detta utförande.
Antennreflektorn är också tillverkad enligt beräkningar online. Ramarna är böjda från samma kabelkärna som antennen. Den stora ramen är krökt i reflektorns designdimensioner, och den lilla är utformad för att montera antennen på masten, konsolerna (metallisolatorer) på antennplattan och förresten för att öka styvheten hos gallret.
Ramarna är sammankopplade av en remsa av aluminium, följt av krympning med en tång.
Vi får följande konstruktion:
Gitteret är tillverkat av enstaka SIP-ledningar, som växelvis lindas runt ramarnas långsidor i steg om 10 mm.
För att bibehålla gitterhöjden och storleken (för att dra åt reflektorns sidor i timglaset) rekommenderar jag att du gör en mall från en 10 mm skena genom att såga i utskärningarna för ramar i storlek. Genom något mirakel bevarades den gamla mallen av mig (under två år fungerade den som foder under byrå), så jag visar inte hur man gör det och så är det klart.
Som ett resultat ser reflektorn så ut:
Påminner om en kylgrill.
I allmänhet kan du naturligtvis klara dig utan en reflektor, men i mitt fall var det nödvändigt att inte bara öka signalen från den avlägsna stationen, utan att försvaga signalen för den närmaste, även om en extra förstärkning (enligt min mening ett felaktigt uttryck för antennen, riktningskoefficienten är mer korrekt) inte skulle skada.
Antennen och reflektoranslutningen är gjord av aluminiumkonsoler (”metallisolatorer”).
Alla anslutningar i ett stycke är gjorda på nitar tillverkade av en enda SIP-kärna.
I avsaknad av (allt överskott har redan avskettats och förseglats) från standardfästet, är det helt enkelt lödat till förstärkarkortet.
Därefter döljer vi förstärkaren i en kopplingsbox och täcker alla fogar och hål på grund av hårda väderförhållanden med silikontätning.
Vi nitar antennarket genom konsolerna till reflektorn och vi får den färdiga produkten:
Det är inte meningsfullt att visa installationen och azimutjusteringen, jag kommer att visa resultatet av mina kroppsrörelser i menyn för mottagarinställningar:
Först måste du slå på antennens ström eftersom mottagaren har en sådan funktion.
I inställningsmenyn går vi in i den manuella sökningen efter kanaler, ställer in kanalen vi behöver och i lägre skala (signalkvalitet) ställer vi in antennen i azimut. Låt mig påminna er om att jag behöver den 24: e och den 30: e kanalen.
Tja, Gud beställde själv att kontrollera signalet från vårt torn:
Nu aktiverar vi autosökning på mottagaren och ser vilka program den kommer att fånga oss:
Till att börja med fångade han mig det andra multiplexet i fjärrtornet, det är exakt vad allt var upp till.
Följande två paket är nästan identiska, de skiljer sig bara i nyhetsprogram inom olika områden.
Som ett resultat har vi 30 kanaler, varav 10 upprepas.
Ja, jag glömde att ange avståndet till sändarna.Om du tror informationen från den interaktiva kartan TsETV, så längst i en rak linje 21 km., Och till vår endast 4 km. Höjningsvinkeln mellan dem är 74 °.
Vid tillverkningen av antennen skadades ingen förstärkare allvarligt.