» antenner »Antenn Kharchenko för långdistansmottagning av DVB-T2

DVB-T2 Long Range Antenna


Jag välkomnar alla som inte är likgiltiga till det tekniska, och inte bara, handarbete.

Jag vill uppmärksamma en variant av antennen för avlägsen mottagning av digital sändning. Naturligtvis finns det inget som är nytt i min produkt, men kanske är idén att kombinera en förstärkare med en antenn användbar för någon. Kharchenko-antennen attraherar främst för sin lätta att tillverka, god repeterbarhet, tillräckligt bredband, anständig förstärkning (anges upp till 9dB med en reflektor, men jag har fortfarande inget att mäta) med små dimensioner. Enligt min mening fungerar det bättre än den välkända "torktumlaren".

Så om orsakerna som ledde till önskan att skapa detta verk. I vår stad finns naturligtvis ett torn med vilket det första multiplexet av "nummer" sänds och lovar att inkludera det andra (i två år nu), men jag vill här och nu, som många. I grannstaden har det andra paketet länge tagits med, men det accepteras naturligtvis inte på inomhusantennen och på det externa utan en förstärkare heller. Jag hade en sådan antenn i trädgården, nyligen gav jag den till en granne i utbyte mot material, så det fanns en möjlighet att visa hur jag gör det.

Produktionen kräver inte mycket bristfälliga material, även om allt kommer billigare ut än fabriken, för att inte tala om superannonserade med löfte om att få 80 (?) Kanaler (det finns några, jag läste om denna bedrägeri).

material:
1. Längden på kabeln 4x16mm² - 1,5m.
2. Trådstycket SIP - 1,5-2m.
3. Aluminiumplåt 1-1,5 mm tjock. 60h200mm. (Jag klippte från en gammal panna)
4. Antennförstärkare från "torken".
5. Klämmor för att fästa antennen på masten.
6. Silikontätning
7. Och naturligtvis kabeln och kontakten.
8. En liten lödlåda.
9. M5-skruvar (försänkt huvud) med muttrar och brickor - 2st.

instrument:
1. Hacksaw
2. Sax för metall
3. Borr (jag använde manualen)
4. Borrar 1,5 och 5 mm.
5. Arkivera personlig eller platt fil.

Först och främst räknar vi vår antenn. Inte särskilt störande, jag tog data om frekvenserna av intresse för mig från. I min stad är det 602 MHz (37 kanal) det första paketet och 770 MHz (58 kanal) den utlovade sekunden. Jag är intresserad av uppgifterna från grannarna -546 MHz (30 kanaler) först och 498 MHz (24 kanal) sekunders multiplex, så jag ska göra en antenn på dem. De erhållna frekvenserna, eller snarare medelfrekvensen, ersattes i online-kalkylatorn från och fick de erforderliga storleken.

I nästa steg förbereder vi materialet - remsa kabeln

och SIP för bara tråd.

Vi extraherar ett stycke plåt aluminium från en gammal kastrull.

Från kabelkärnan 16mm² (ø5.1mm) använder vi tängerna för att böja de "åtta" antennerna.

Vi gör överlappningen mellan G8-korsningen och slipar halva diametern med en fil.

Anslutningspunkter borras ø1,5 mm för nitar.

Vi nitar till korsningen av kabelremsorna av aluminium med en bredd av 7 mm, en längd på 50 (med en marginal).

Vi böjer remsorna så att förstärkaren kan anslutas till dem med skruvar.

I remsorna borrar vi hål ø5mm för skruvarna som säkrar förstärkaren, grovt sett på plats, med själva förstärkaren som en mall, med ett avstånd på 10 mm (eller vad som beräknas) mellan plattorna. Försänk hål till en diameter på 7 mm (diameter på försänkbart skruvhuvud).

Nästa steg skulle jag kalla ett hån mot förstärkaren.

Förstärkaren i denna design är inte en lyx, utan ett sätt att trycka en svag signal genom kabeln, i vilken den skulle dämpas i den första mätaren, till mottagaren.

Eftersom han inte passade in i kopplingsboxen när det gäller mått, och det var nödvändigt att sätta in den, var hans kanter och standardkabelfästningen helt enkelt barbarisk - metall sax - skuren till önskad storlek, och ett hål borrades i mitten av brädet för den självgängande skruven. Förstärkarens vitala organ påverkades inte under detta utförande.

Antennreflektorn är också tillverkad enligt beräkningar online. Ramarna är böjda från samma kabelkärna som antennen. Den stora ramen är krökt i reflektorns designdimensioner, och den lilla är utformad för att montera antennen på masten, konsolerna (metallisolatorer) på antennplattan och förresten för att öka styvheten hos gallret.

Ramarna är sammankopplade av en remsa av aluminium, följt av krympning med en tång.

Vi får följande konstruktion:

Gitteret är tillverkat av enstaka SIP-ledningar, som växelvis lindas runt ramarnas långsidor i steg om 10 mm.

För att bibehålla gitterhöjden och storleken (för att dra åt reflektorns sidor i timglaset) rekommenderar jag att du gör en mall från en 10 mm skena genom att såga i utskärningarna för ramar i storlek. Genom något mirakel bevarades den gamla mallen av mig (under två år fungerade den som foder under byrå), så jag visar inte hur man gör det och så är det klart.

Som ett resultat ser reflektorn så ut:

Påminner om en kylgrill.
I allmänhet kan du naturligtvis klara dig utan en reflektor, men i mitt fall var det nödvändigt att inte bara öka signalen från den avlägsna stationen, utan att försvaga signalen för den närmaste, även om en extra förstärkning (enligt min mening ett felaktigt uttryck för antennen, riktningskoefficienten är mer korrekt) inte skulle skada.

Antennen och reflektoranslutningen är gjord av aluminiumkonsoler (”metallisolatorer”).

Alla anslutningar i ett stycke är gjorda på nitar tillverkade av en enda SIP-kärna.

I avsaknad av (allt överskott har redan avskettats och förseglats) från standardfästet, är det helt enkelt lödat till förstärkarkortet.

Därefter döljer vi förstärkaren i en kopplingsbox och täcker alla fogar och hål på grund av hårda väderförhållanden med silikontätning.

Vi nitar antennarket genom konsolerna till reflektorn och vi får den färdiga produkten:

Det är inte meningsfullt att visa installationen och azimutjusteringen, jag kommer att visa resultatet av mina kroppsrörelser i menyn för mottagarinställningar:
Först måste du slå på antennens ström eftersom mottagaren har en sådan funktion.

I inställningsmenyn går vi in ​​i den manuella sökningen efter kanaler, ställer in kanalen vi behöver och i lägre skala (signalkvalitet) ställer vi in ​​antennen i azimut. Låt mig påminna er om att jag behöver den 24: e och den 30: e kanalen.


Tja, Gud beställde själv att kontrollera signalet från vårt torn:

Nu aktiverar vi autosökning på mottagaren och ser vilka program den kommer att fånga oss:
Till att börja med fångade han mig det andra multiplexet i fjärrtornet, det är exakt vad allt var upp till.

Följande två paket är nästan identiska, de skiljer sig bara i nyhetsprogram inom olika områden.

Som ett resultat har vi 30 kanaler, varav 10 upprepas.

Ja, jag glömde att ange avståndet till sändarna.Om du tror informationen från den interaktiva kartan TsETV, så längst i en rak linje 21 km., Och till vår endast 4 km. Höjningsvinkeln mellan dem är 74 °.

Vid tillverkningen av antennen skadades ingen förstärkare allvarligt.
8.6
9
8.8

Lägg till en kommentar

    • lelerxaxaOKdontknowyahoonea
      bossscratchluraJaja-jaaggressivhemlighet
      ledsendansdance2dance3benådningHjälpdrycker
      stoppvännerbragoodgoodvisselpipasvimningsanfalltunga
      rökklapparcraydeclarehånfulldon-t_mentionnedladdning
      hettaRASANDElaugh1mdamötemoskingnegativ
      not_ipopcornstraffalässkrämmalarmrapportersök
      hånthank_youdettato_clueumnikakutöverens
      illabeeeblack_eyeblum3rougeskrytaledan
      censureradepleasantrysecret2hotasegeryusun_bespectacled
      shokrespektlolprevedvälkommenkrutoyya_za
      ya_dobryihjälparene_huliganne_othodiFLUDförbudstänga
38 kommentar
Författaren
Vad, intressant, är Unified State Examination skyldig om anordningen och antennerna inte går igenom skolplanen, särskilt eftersom jag var skolpojke om ett sådant djur som Unified State Examination? Jag fick reda på att det här är en sicksackantenn från artikeln "Enkel antenn och DMV-omvandlare" i tidskriften "Radio", och jag hade ingen anledning och inget förtroende för redaktörerna för den respekterade publikationen. När det gäller det införda ljudet spelar ingen roll för de "siffrorna" de extra 3-5 dB, det finns två vågar i TV-inställningarna: signalstyrka och kvalitet, så efter 50% av signalstyrkan är skillnaden i bild och ljudkvalitet inte märkbar. Det verkar som om du verkligen är "utanför ämnet" "siffror".
Utifrån din kommentar har du en dålig uppfattning om skillnaden mellan analog och digital-TV, och om bruset är kritiskt för det förstnämnda i form av krusningar och snö, så är signalens styrka viktig för den senare, kommer ADC själv att filtrera bort bruset. Så här jämför man ljud från repor på en grammofonskiva och en CD.
emote
Ja, examen är skylden. Din förstärkare står för att förstärka brus. Motståndet för två parallellt anslutna ramar 120/2 = 60ohm utan reflektor med det blir mindre. Det fungerar normalt på både 75 och 50 ohm kabel. Antenn Kharchenko en slags loopantenner till sicksackantenner, det är för avlägset på grund av felaktig klassificering av loopantenner i Sovjetunionen. Att korrekt ansluta förstärkare som SWA genom en omgjord balansering av SHPTU 1: 1-ändring är minimal. Till exempel http://vk6ysf.com/balun_1-1.htm. Och allt kommer att vara underbart.
Författaren
Här skrev jag redan om skillnaden mellan de köpta och hantverksantennerna, jag kommer att upprepa betydelsen igen: du kan köpa allt, göra det mer intressant för dig själv.
21 km, är det en långdistansmottagning? I landet finns det en köpt log-periodisk med 555 förstärkare. 62 km, 3 år, inga klagomål. Dessutom står den under ett skiffertak, så att från gatan och antennen inte syns. Kharchenko gjorde samma sak, tyckte inte om det. Med samma förstärkare fungerar det sämre.
En biquadrat är en loopantenn med en fyrkantig reflektor. Här är en sicksackantenn
Jag har redan påpekat det här, det är värdelöst! le
En biquadrat är en loopantenn med en fyrkantig reflektor. Här är en sicksackantenn.
Jag har gjort sådana antenner sedan tillkomsten av digital-tv. Först gjorde jag dubbel (4 rutor) med en förstärkare, sedan som med dig med en förstärkare. Nu är det bara två bitar av 4-6 mm tråd, 50 cm lång, kvadratisk eller rund, plus en droppkabel. Med en instabil signal lägger jag till en reflektor i form av en metallplatta eller rutnät, 15-20 procent som sticker bortom den aktiva duken på ett avstånd av 7-9 cm. Förstärkaren (enligt min mening) minskar frekvenserna, introducerar snedvridningar, och dessutom slår den ofta ut den statiska (inte bara under åskväder). Några ord om att ställa in antennen. I vår region, den första multiplexen - 24 kanaler, den andra - 57 kanalen! Vilken inställning !!! Det är roligt när människor köper en vågkanal, all dess värdighet är att finjustera till resonansfrekvensen. Detta var sant när det fanns två TV-kanaler.
Författaren
Naturligtvis kan du löd, men jag ville visa hur allt är tillverkat av improviserade material så att jag kan upprepa det. Men inte alla hittar lödning och flussmedel för aluminium, och de tror till och med att det inte fungerar utan lödning.
Bra gjort! Jag skulle svetsa alla aluminiumfogar med aluminiumlöd.
Jag är rädd att du kanske inte gillar det om du
vem han än vill, han kommer att ringa

Om terminologins korrekthet här (och inte bara här) är många kopior trasiga! le
Citat: Korolev
"noll potentiell punkt"!

Eller ett munkhål. . den som vill ha det, han kommer att kalla det så. Bagelen i sig är en ritad "noll" och dess mitt är en "punkt med nollpotential". .
VAR ALLTID noll
I själva verket, om vi talar om antenner, inte en "noll", utan en "punkt med nollpotential"! le
Vid de punkter där författaren ansluter antennen till reflektorn - kommer ALLTID att vara "noll" - och helt i fig, än att ansluta - av en dielektrik eller en ledare. Detta kan ses med blotta ögat - en fyrkant, i ett hörn det "maximala" - där kabeln är ansluten, och genom diagonalen - det måste finnas en "noll" - det är fffso. .
Författaren
Absolut inte påverkad, mer information här:

För att bilda antennmönstret är det nödvändigt att dess element fasas och fördelas i förhållande till varandra på vissa avstånd. Vid konventionella vibratoruppsättningar, i vilka varje vibrator som kommer in i matrisen är aktiv, uppstår dessutom svårigheter att matcha mataren, särskilt inom ett visst frekvensområde.

På grund av det speciella i sin design har sicksack-tyget ett par prickar (a - a) som mataren är direkt ansluten till.

Vid punkterna (n - n) finns det inget brott i antennarkets ledare, därför finns det alltid en aktuell antinod (respektive nollspänning), oavsett våglängden. Denna omständighet tillåter dispensering med en speciell balansanordning när den drivs av en koaxialkabel (kabeln dirigeras genom en punkt med nollpotential) och gör antennbandet på avstånd, eftersom halvvågssektionerna av ledare i området med punkter (n - n) alltid har samma strömriktning, det vill säga de är i samma riktning fas. [/ citat] Dessutom har ett linjesegment med en kvart våglängd en vågimpedans nära oändligheten.
Khatul Madan "Anslutningen av antennen till reflektorn är gjord av aluminiumkonsoler (" metallisolatorer ")."
Varför inte plast, påverkar detta mottagningens kvalitet?
Författaren
Och i den polska avmätningen är inte samma förstärkare värt det? Jämför nu dimensionerna och kostnaden för fabriken och hemlagade antenner. Naturligtvis kan du köpa allt, som Rockefeller brukade säga - att du inte kan köpa för pengar, du kan köpa för stora pengar, men det handlar inte om det, jag gör faktiskt mina hantverk så att hjärnorna inte flyter med fett, även om jag har råd med allt köp eller beställ.
Enkel polsk decimering - detta är enkel kinesisk decimering, och indiska och "Zeisk" och till och med "schweiziska" - jag föreslår att jag är uppmärksam på kostnaderna. Antennen som beskrivs i opusen är tillverkad av "skit" och är därför praktiskt taget fri. Länga lever den inhemska tillverkaren, och dessutom - "egenföretagare" !!!! Har du någonsin undrat - varför den vanliga ”fjärilen” - som beskrivs i opus - inte produceras av stora företag och den praktiskt taget inte finns på marknaden? - dess kostnad. Det, kostnaden - är nästan noll i massproduktionen. Vad som inte är lönsamt för stora "spelare". .
21 km fångst och enkel polsk decimering
Citat: Oldman
huvudförstärkningen ges av förstärkaren själv,
Förstärkaren är främst utformad för att kompensera för kabelförluster, mottagningskvaliteten med rätt antenn är nästan oberoende av den.
Författaren
"Vågkanalen" är för förfärlig antenn, med en ökning av antalet regissörer blir installationen mer komplicerad, och det är också smalband. Om vi ​​ska skapa en mycket riktad antenn är den log-periodisk, praktiskt taget inte underlägsen "vågkanalen".
Denna typ av antenn, som kallas bråttom, huvudförstärkningen ges av förstärkaren själv, som måste väljas inom ett område, och för mottagning med lång räckvidd behöver du en antenn som en vågkanal!
Författaren
vad man än säger, längre än 25 km från en av dem kommer det inte att fungera
Detta är fallet om på samma linje. Och om bosättningen är i mitten av den (relativa) liksidiga triangeln?
Citat: Khatul Madan
Titta på kartan över centralvärmenätet i Tver-regionen, det finns verkligen "björnvinklar" där 40-50 km till tornen.

Förväxla inte - avståndet 40-50 km är MELLAN tornen, och vad man än säger - längre än 25 km från en av dem kan du inte komma på något sätt, såvida du inte går upp i rymden. När vi rör oss bort från det ena närmar vi oss det andra. . Och de borde tjäna fulla pengar i slutet av 2018 - TV-folket har fortfarande tid och inte alla tornen fungerar fortfarande.
Författaren
. I Moskva fungerar en antenn med en meterkabel perfekt på sjätte våningen, 15 km till Ostankino,
Det talas inte om Moskva och regionen, det är bara Ostankino som blockerar inom en radie av 50 km. med en möjlig mottagning "på spiken", och till och med i själva staden räcker reflekterade signaler ensam.
Det är bättre att minska kabelns längd än att sätta en förstärkare.
Det stämmer, radioamatörer har ordet "Den bästa förstärkaren är antennen", eftersom det också är rätt att signalen dämpar desto starkare desto högre frekvens. Och det är också rätt att mottagningsförhållandena beror på terrängen och ibland räcker det att höja antennen med 3 -4 meter för att ha en säker mottagning.
Nätverket med torn är sådant att det i centrala Ryssland inte är mer än 20 km till tornet och alla torn har en sändareffekt av storleksordningen 10 kW - så tillförlitlig mottagning av numren på fjärilsantennen garanteras nästan överallt, även där den analoga UHF-signalen aldrig har mottagits .
Titta på DTEC-kartan i Tverregionen, det finns verkligen "björnvinklar" där upp till tornen 40-50 km. Och om mätaren räcker på något sätt så har UHF ingen chans, och mottagningen sker främst av satelliter.
Han gjorde en sådan antenn för länge sedan och experimenterade lite. Det visade sig att digitala kanaler är mycket känsliga för längden på droppkabeln. Med en längdökning på mer än 3 meter försvinner den digitala signalen helt men den analoga signalen accepteras. Därför delar jag mina resultat. Jag placerar antennen bredvid TV: n - dimensionerna tillåter också att kabellängden är lite mindre än en meter, Azimuth-justering - antennen är ansluten som en normal UHF till motsvarande TV-uttag och motsvarande (närmast frekvens) analoga kanal är inställd. Nästa, bara "växla till" numret "och slå på automatisk inställning. Jag tror att det är bättre att minska kabellängden än att installera en förstärkare. I Moskva fungerar en antenn med en meterkabel bra på 6: e våningen, 15 km till Ostankino, är tornet stängt bredvid 9 vid en Dacha 60 km från Moskva - den tar också emot lokala torn och till och med Ostankino. Även i Oka-översvämningen, i "björnens hörn" - som Paustovsky uttrycker det - fungerar detta Prioksky-reserv 300 km öster om Moskva perfekt utan reflektorer och förstärkare. sådant att mer än 2 i centrala Ryssland 0 km till tornet inträffar inte och alla torn har sändareffekt i storleksordningen 10 kW - så tillförlitlig mottagning av numren på fjärilsantennen garanteras nästan överallt, även där den analoga UHF-signalen aldrig har mottagits.
Här har jag upp till 50 km till en kraftfull sändare, men inom sikte, och till en annan (lokal) 8 km, men stängd av byggnader och terräng.
Vinkeln är cirka 90 grader. Och kanalerna (frekvenserna) är en.Jag går till det yttersta, men vid soluppgången börjar mottagningen misslyckas, då normaliseras allt
Bi-Loop-antenn med SWA-förstärkare.
Citat: Khatul Madan
För en siffra är det svårt att fastställa med ögat - signalen är antingen där eller inte.

I kanalinställningarna kan du se om TV: n tillåter det.
Spraya åtminstone brädet. och kabelkanter. Tät sedan - tät inte, och kabeln "pumpar" fukt
Kabelns kanter måste också vara lackerade.
IMHO.
Författaren
Jag gjorde redan denna antenn "över toppen", till och med reflektormallen kvar, innan jag försökte ta bort transformatorn helt och ställa in RG-6-kabeln - jag såg inte skillnaden. För en siffra är det svårt att fastställa med ögat - signalen är antingen där eller inte. Kanske på längre avstånd är det viktigt. Jag har i allmänhet en kabel på 50 ohm, en längd på 8 m. Men redan testad, trots alla förluster det fungerar, tystade jag bara om detta “jamb” och trode att en 50 ohm kabel inte är så vanligt.
Kabel är önskvärd RK-75. Och du kan leda den direkt ut ur lådan bakom stängerna (reflektorn).
I den applicerade förstärkaren (SWA-555) finns det en trans med ingång i ingången. 300 ohm. Därför är det önskvärt att göra antenndesignen med en approximation av 300 ohm. Även om en kraftfull förstärkare naturligtvis kommer att "trycka igenom" - kommer den att förstärkas och inte är helt överens om.
Ljudarbete, förnuftig beskrivning, jag frågar inte om kabeln!
Författaren
Förresten, silikonröret är nästan helt borta, hur som helst, trots allt kommer den öppnade att torka ut.
Författaren
Så pumpade jag den till sist i silikon först efter kontroll. Bilden visar bara vad som måste göras.
Vid härdning kan epoxin riva bort någon del. Men vad jag verkligen skulle göra annorlunda var att konfigurera till tätning, inte efter.
Författaren
Det var inte till hands, och då, epoxin var för flytande, då skulle det behövas smeta all lödning med plasticin. Tja, jag drev tätningsmedlet dit av hela mitt hjärta, så designen är redan oskiljbar.
Utmärkt biquadratprestanda. Det enda jag skulle göra var att översvämma hela brädet med epoxi.

Vi rekommenderar att du läser:

Räcka den till smarttelefonen ...