» För barn »Barnstol på cykelramen gör det själv

Gör-det-själv-barnstol på cykelram

Allmän beskrivning hemlagad:

För många skulle det vara lättare att bara köpa en färdig design och installera på cykelnmen det här alternativet är inte för oss. Det är mycket mer intressant att göra allt gör det självoch till och med utan att spendera en krona. Dessutom kan ett barn aktivt delta i denna process, vilket också är ett plus. Låt oss i allmänhet lämna diskussionen om för- och nackdelar och fortsätta till tillverkningen av en barnsadel på en cykelram.

Vi behöver att barnet ska sitta bekvämt, kunna hålla rattet med händerna, och han hade var man kunde sätta sina fötter. Svårigheter uppstod endast med "ben". När jag ser framåt kommer jag att säga att när jag försökte på sätet för första gången, min son själv hanterade detta problem genom att helt enkelt placera fötterna på toppen av gaffeln. Kanske för andra cyklar ser denna plats på något sätt annorlunda ut, men jag kommer inte att beskriva denna nyans på grund av brist på statistik.

Material och verktyg:

- brevpapperkniv
- PVA-lim
- Lim för skumgummi
- Möbler häftapparat (du kan göra utan det)
- Linjal
- En enkel penna eller markör
- Borr med borrar

Detaljerad tillverkningsbeskrivning:

Steg 1:

Som ram använde jag plywoodsnäckor och en björkstång (även trimmad). Den viktigaste egenskapen som vi bygger på är sätets bredd - det ska inte vara för brett, annars kan det störa pedalen. Men på en för smal sadel kommer barnet att vara obekvämt att sitta. Jag bestämde mig för det - sätet borde vara något smalare än "barnets bredd." Det är långt, det spelar ingen roll. Det viktigaste är att sadeln är ordentligt fäst vid ramen, inte rör sig och inte stör. Jag försökte göra designen så enkel och snabb som möjligt. Samtidigt utan att göra några ändringar i cykelramen. Estetiskt visade det sig naturligtvis vara så-så, men om någon vill göra något liknande så kan min erfarenhet vara till hjälp.

Först samlar vi in ​​en ungefärlig ram och försöker på ramen med passageraren. Om båda är bekväma kan du fortsätta arbeta.

Fortsätter nu att stärka ramen. Jag har ett sammansatt övre plan, så jag skruvade ett block från botten. Det kommer också att vara det främre stödet. Han gjorde små intryck i baren för en närmare kontakt med cykelramen. Han gjorde ryggstödet från resterna av plywood, hon klär sig enkelt på ramen som en konsol och samtidigt ansluter sitthalvorna. Alla delar fästs ihop med metallhörn och självspännande skruvar.

Steg 2:

Därefter gör vi jetström med fäst på sadelstolpen. Men det är bättre att göra fästelement på en separat klämma, så att drivkraften bildar en triangel med ramen (tryckklämman skulle vara 10-15 cm högre längs sadelröret). För mig går dragkraft parallellt med ramen. I princip visade sig styvheten för hela strukturen med ett sådant schema vara tillräckligt, men det skulle inte vara överflödigt att stärka den.

I ”stödfästet” och i björkstången borrar vi hål i form av ett rör (jag använde ett ovalformat rör) så att det inte spelas mellan utformningen av barnstolen och röret (dragkraft). Eftersom jag hade en begränsad mängd material, för provet borrade jag en bit plywood, så att jag fick reda på den exakta formen på hålet, dess lutningsvinkel och höjd relativt cykelramen.

En träkärna igensatt inne i stången. I grund och botten för att göra det mer bekvämt att forma ett fäste till klämman. Ju tätare fogen är, desto mindre mobil blir hela strukturen. När ramen är klar kan du prova den på cykeln igen. Nu måste du åka lite med en liten passagerare för att se till att designen är pålitlig och bekväm. I det här skedet bestämde jag mig för att ändra formen på sätet och sågning av hörnen. Efter det kan du noggrant bearbeta alla kanter och sträcka skruvarna (jag tog isär hela strukturen och återmonterade smörjning av alla lederna med PVA-lim)

Steg 3:

Nu kan du göra bekvämlighet. Det är bäst att använda skum från en motorcykel eller bilstol. Vi klippte ut det önskade stycket, med en marginal på 2-3 cm runt hela omkretsen och limmar den på plywoodramen. Och när limet är torrt kan du ge sätet önskad form. Jag gjorde det med ett reparationssats för bilkameror. Dessutom limmades bitar av skum på stolens undersida för att dölja ett träkloss och metallhörn. För skönheten är kortare.

När formen på skummet bildas och alla kamrarna på ramen tas bort, passar vi strukturen med ett gymnastiskt matta. Du kan fixa det underifrån med en möbelförpackning. Och om det inte finns något sådant verktyg på gården, använder vi lim. Det är bäst att ta en solid bit mattan och montera sadeln sömlöst. Jag hade att göra med tre små rester.

Steg 4:

Därefter målade jag dragkraften och den synliga delen av ramen i färgen på cykelramen. Han målade med en borste och använde akrylfärg. Planerna var att sy ett konstläderfärg i ramens färg. Men eftersom detta säte betraktades som en tillfällig lösning (vi tog cykeln ett par veckor för att åka), vägrade jag att täcka.

slutsats:

Efter två veckors ridning med ett barn kan jag säga att inga kritiska brister har identifierats. Kraftstrukturen fungerade bra. Men bara i fallet skulle jag rekommendera att stången fixeras i en separat klämma, så att stången och ramen bildar en krafttriangel. Bara i fallet. När allt kommer omkring är det bättre att överdriva än att överdriva det.

När det gäller estetik finns det brister. För det första ser hela strukturen i profilen inte fast ut. Det skulle vara värt att klistra in det helt med skumgummi och kopiera trapetsformen eller någon annan färdig form. För det andra måste det yttre lagret nödvändigtvis vara från ett enda stycke och helst i ramens färg (och inte som mitt). Idealt bör sätet täckas med lämpligt material ovanpå.

Jag hoppas att någon kommer att hitta min erfarenhet användbar.
Tack för din uppmärksamhet.